Case study: Sennheiser Digital 6000 zapewnił w pełni cyfrowy przekaz sygnału mikrofonów wokalnych podczas rozdania nagród Grammy

6 lutego 2020

Podczas nadawanej na żywo 26 stycznia 62. edycji dorocznej gali GRAMMY Awards po raz pierwszy w historii tej ceremonii użyto w pełni cyfrowej ścieżki sygnału do obsługi bezprzewodowych mikrofonów wokalnych. Do zrealizowania tej epokowej transmisji, w trakcie której wystąpili m.in. Lizzo, Blake Shelton i Brandi Carlile, użyto ponad 20 kanałów Sennheiser Digital 6000.

Biorąc pod uwagę nieustanne przeciążenie przestrzeni falami radiowymi, oraz to, że zapotrzebowanie na częstotliwości bezprzewodowe nigdy nie słabnie, tegoroczne wydarzenie od strony technicznej było przełomem. Po odebraniu sygnału mikrofonowego, każdy kanał odbiornika systemu bezprzewodowego Sennheiser Digital 6000 był następnie przekazywany przez podwójną redundantną sieć Dante, która przenosiła liczne strumienie identycznego wielokanałowego dźwięku do rozmieszczonych w całym obiekcie poszczególnych cyfrowych stołów mikserskich.

„Po raz pierwszy podczas GRAMMY Awards mogliśmy przenieść dźwięk bezprzewodowych mikrofonów wokalnych po całkowicie cyfrowej ścieżce do każdej konsoli mikserskiej” – zauważył Jeff Peterson, PA Designer w ATK Audiotek. Według koordynatora dźwięku na GRAMMY Awards Michaela Abbotta, dzięki połączeniu wysokiej jakości cyfrowego systemu mikrofonów bezprzewodowych z siecią Dante jako protokołem przesyłania, widowisko miało znacznie lepsze pasmo przenoszenia. „Realizatorzy dźwięku zauważyli, że mogą poprzestać na niewielkiej korekcji niskich i średnich częstotliwości, a rozszerzone pasmo wysokich częstotliwości, które otrzymujemy z bezprzewodowych mikrofonów, wprowadza filtrowanie dolnoprzepustowe, czego dotąd nie mieliśmy”.

Abbott, który od ponad 30 lat stosuje systemy Sennheiser na GRAMMY Awards, do obsługi wszystkich mikrofonów używanych w produkcji i przez prowadzących na tegorocznej edycji wybrał system Digital 6000. „W tak przeładowanej przestrzeni radiowej doceniamy wszechstronność częstotliwościową Digital 6000. To pozwala nam posłużyć się wieloma niezawodnie działającymi nadajnikami i odbiornikami” – dodał Abbot. „Częstotliwości radiowe są, delikatnie mówiąc, skomplikowanym aspektem tego show. Możliwość monitorowania, kontrola i elastyczność to cechy, które pomagają nam najbardziej, a poza efektywnym wykorzystaniem przepustowości pasma, Digital 6000 jest korzystny dzięki swej odporności na zakłócenia” – powiedział Peterson.

Stephen Vaughn, koordynator w Soundtronics Wireless, zapewnia, że wszystkie mikrofony bezprzewodowe i monitory douszne współpracują harmonijnie przez cały czas trwania programu. „Digital 6000 jest fenomenalny. Ilość częstotliwości, którymi mogę posłużyć się w jednym kanale telewizyjnym, w dzisiejszych realiach jest dla mnie prawdziwym wybawieniem. Nawet jeśli nie masz zasięgu, możesz po prostu spojrzeć na wskaźnik jakości, który znajduje się z przodu urządzenia i stwierdzić, czy występują zakłócenia, czy nie. Również istotny jest dla mnie fakt, że nadajniki Digital 6000 są wyposażone w akumulatory, ponieważ jestem zmęczony wyrzucaniem setek baterii do kosza. W przypadku systemu 6000 wystarczy je naładować i po prostu ponownie z nich korzystać. Używając akumulatorów podczas tak dużych realizacji nie czuję wyrzutów sumienia - jestem bardziej przyjazny środowisku niż w przypadku baterii jednorazowych” – stwierdził Vaughn.

Lizzo śpiewa na sprzęcie Sennheiser podczas uroczystego otwarcia 

Lizzo od początku nadała ton atmosferze GRAMMY Awards, ze wzruszeniem wspominając Kobe'a Bryanta i hipnotyzująco wykonując miks utworów Cuz I Love You i Truth Hurts. Ośmiokrotnie nominowana do nagrody GRAMMY wokalistka, która zdobyła również pierwszą nagrodę GRAMMY w kategorii „Najlepszy występ solowy w muzyce pop”, przy akompaniamencie niewielkiego zespołu instrumentalnego i kilku baletnic zaprezentowała swój niesamowity talent, wszechstronność i urok śpiewając do mikrofonu Sennheiser SKM 6000 wyposażonego w kapsułę MD 9235. Pod koniec swego występu Lizzo chwyciła opuszczony na trapezie flet – przybrany w bezprzewodowy miniaturowy nadajnik bodypack Sennheiser SK 6212 i mikrofon krawatowy ME 104 – i zagrała solo instrumentalne.

„SKM 6000 i MD 9235 to połączenie, na którym polegam od czasu debiutu linii D6000. Kapsuła idealnie pasuje do potężnego wokalu Lizzo. Ma bardzo silny wokal i w przeciwieństwie do kapsuł innych producentów, pasmo przenoszenia nie zostaje ograniczone, nie traci ciepła w niskich i średnich częstotliwościach ani wyrazistości w wysokich” – mówi Brandon Blackwell pracujący dla Lizzo za główną konsoletą. Blackwell stwierdza, że przejście na nagłośnienie bezprzewodowe w trakcie scenicznego grania na flecie było uwolnieniem: „Kiedy dołączyłem do ekipy, Lizzo grała na flecie do mikrofonu wokalnego na statywie. Teraz, z nadajnikiem SK 6212, może grać kiedy i gdzie tylko chce. Nadajnik jest tak mały i lekki, że ledwo można go dostrzec. Dzięki kardioidalnemu mikrofonowi lavalier ME 104 i precyzyjnemu zamontowaniu go przez Loreen Bohannon (inżynier monitoringu/technik odpowiedzialny za ustawienia instrumentu), otrzymujemy bogate brzmienie fletu artystki. Poza tym, czy można nie wspomnieć o żywotności baterii? Jest niesamowita!”

Brandi Carlile ustala złoty standard

Brandi Carlile, która została wyróżniona kilkoma nominacjami do nagrody GRAMMY, wykonała wraz z Tanyą Tucker przejmujący utwór Bring My Flowers Now, który zdobył również nagrodę w kategorii „Najlepsza piosenka country”. Carlile, która akompaniowała Tucker na fortepianie i śpiewała drugim głosem, miała do dyspozycji pozłacany mikrofon do ręki Sennheiser SKM 6000 wyposażony w kapsułę Neumann KK 205. „Wszystko zaczęło się na gali Grammy rok temu, kiedy to zastosowaliśmy przewodowy złoty Neumann 105, a w trakcie programu zdałem sobie sprawę z tego, że nadszedł czas, aby zaczęła śpiewać na mikrofonie bezprzewodowym” – wspomina Sean Quackenbush, inżynier FOH Brandi Carlile. 

„Zapytałem Sennheisera, a oni wskazali mi kilka opcji, w efekcie sparowaliśmy kapsułę Neumann z Digital 6000. Nie trzeba było się w ogóle zastanawiać. Od tego czasu wydajność systemu, przy tej ilości częstotliwości do wyboru, jest po prostu oszałamiająca. Od tego czasu wożę ten system po całym globie i nigdy mnie nie zawiódł. Ponadto, nie muszę się martwić o rozszerzenie niektórych pasm częstotliwości w różnych krajach, dzięki niezwykle efektywnemu systemowi RF. Mówiąc krótko, od początku do końca nigdy mnie nie zawiódł” - powiedział Sean Quackenbush.

Niezawodne funkcjonowanie z myślą o kliencie

Bez względu na to, w jakim punkcie kariery i na jak wielkich scenach aktualnie się znajdują, Sennheiser staje u boku swoich klientów:  „Sennheiser wspiera mnie już od niemal 20 lat – prawie całą moją karierę. Digital 6000, jak i wsparcie Sennheisera, są na najwyższym poziomie” – dodał Quackenbush.

„Wsparcie od Sennheisera jest rewelacyjne. Za każdym razem, gdy mam problem – co jest naprawdę rzadkie – Sennheiser zawsze szybko reaguje i mój problem jest zazwyczaj rozwiązywany maksymalnie w ciągu 24 godzin. Jako inżynierowie dźwięku, decydujemy się na stosowanie określonych produktów w oparciu o ich właściwości dźwiękowe. Dla mnie jednak obsługa klienta jest tym, co determinuje mój wybór. Od samego początku miałem wielkie wsparcie od firmy Sennheiser i nadal będę korzystał z ich produktów” – powiedział Blackwell.

 

Galeria zdjęć:
Kontakt dla prasy:
Edward Popławski, Manager ds. komunikacji, Aplauz Sp. z o.o.