NAMM 2019: Sennheiser i Dear Reality prezentują kompleksowy system obróbki dźwięku 3D

28 stycznia 2019

Wciągający dźwięk 3D jest coraz częściej używany w produkcjach audio-video, dlatego firma Sennheiser i jej partner Dear Reality zaprezentowały na targach NAMM kompleksowy system do produkcji dźwięku dla wirtualnej rzeczywistości (VR) i filmów wideo 360°. 

Sennheiser pokazał mikrofon Sennheiser AMBEO VR Mic do nagrań ambisonicznych, zestaw słuchawkowy AMBEO Smart Headset do łatwej produkcji treści binauralnych oraz ceniony mikrofon  KU 100 Dummy Head firmy Neumann. Natomiast Dear Reality zademonstrowała oprogramowanie dearVR SPATIAL CONNECT, które umożliwia inżynierom i twórcom miksowanie przestrzennego dźwięku w 360-stopniowych filmach wideo i środowiskach VR. Ponadto Dear Reality zapowiedziało wtyczkę DAW o nazwie dearVR AMBI MICRO VST/AAX stworzoną we współpracy z zespołem AMBEO firmy Sennheiser.

dearVR AMBI MICRO

Goście targów NAMM mogli zapoznać się z dearVR AMBI MICRO – nową wielofunkcyjną wtyczką DAW opracowaną przez Dear Reality i przeznaczoną do produkcji ambisonicznych, która będzie dostępna w lutym. Wtyczka umożliwia inżynierom dźwięku miksowanie, monitorowanie i renderowanie nagrań ambisonicznych z mikrofonu AMBEO VR Mic lub ścieżek ambisonicznych w formacie B z binauralnym dźwiękiem. W ten sposób inżynierowie mogą natychmiast ocenić, jak ścieżka ambisoniczna będzie brzmieć na platformie wideo 360° albo w silniku gry i w razie potrzeby dostroić dźwięk. 

Wtyczka zawiera konwerter Sennheiser AMBEO A na B oraz technologię AMBEO do konwersji ambisonicznych na dźwięk binauralny. Na potrzeby monitorowania i miksowania może ona renderować zarówno format ambisoniczny A, jak i B do dźwięku binauralnego do odtwarzania przez słuchawki. Po podłączeniu do dearVR SPATIAL CONNECT, inżynierowie mogą miksować i odsłuchiwać dźwięk ze śledzeniem ruchów głowy w rzeczywistości wirtualnej. 

Typowe etapy pracy w produkcji ambisonicznej

 

NAGRYWANIE

Mikrofon AMBEO VR Mic pozwala na rejestrowanie pełnego dźwięku ambisonicznego. Można też użyć nagrań z prostego mikrofonu monofonicznego lub nagrań z biblioteki dźwięków, które wymagają jednak specjalnego kodowania.

KODOWANIE

Dalsza obróbka wymaga przekształcenia różnych formatów wejściowych w format ambisoniczny B oraz binauralnego renderingu umożliwiającego monitorowanie przez słuchawki. W tym celu nowa wtyczka dearVR AMBI MICRO zawiera biblioteki do konwersji AMBEO A na B oraz AMBEO Ambisonics na dźwięk binauralny. Źródła monofoniczne można przekodować do formatu ambisonicznego za pomocą oprogramowania dearVR PRO/MUSIC.

MIKSOWANIE

dearVR SPATIAL CONNECT pozwala użytkownikowi miksować wirtualne źródła dźwięku w rzeczywistości wirtualnej i kontrolować ich położenie oraz poziom za pomocą wtyczki dearVR PRO w wyjściowym trybie ambisonicznym.

INTEGRACJA

Poprzez dodanie dearVR AMBI MICRO do głównej szyny Ambisonics w DAW użytkownik może binauralnie monitorować miks ambisoniczny ze śledzeniem położenia głowy przez gogle VR. Pozwala to łatwo ocenić ścieżkę ambisoniczną na platformie wideo 360° albo w silniku gry.

ODTWARZANIE

Do monitorowania binauralnej sceny dźwiękowej można użyć dowolnej pary słuchawek Sennheiser lub Neumann. Zalecamy użycie studyjnych słuchawek Sennheiser HD 600, HD 650, HD 660 S, HD 800 S lub HD 300 PRO albo Neumann NDH 20. 

 
Kontakt dla prasy:
Edward Popławski, Manager ds. komunikacji, Aplauz Sp. z o.o.